اعتراف
من با اقرار به سرمایهٔ علمی بسیار بسیار ناچیز خود در عین حال اعتراف می کنم که نسبت به انجام وظائف اصلی خود نه تنها قاصر بلکه قطعا مقصرم، و نسبت به تخطی خودم در این سه محور اساسی زیر به ویژه محور دوم و سوم از پیشگاه پروردگار متعال طلب عفو دارم و از برادران وخواهران ایمانی نیز جدا عذرخواهی می کنم.
✔️۱/ تعلیم حقائق دینی
عليّ عليه السلام :
«ما أخَذَ اللّه ُ عَلى أهلِ الجَهلِ أن يَتَعَلَّموا حَتّى أخَذَ عَلى أهلِ العِلمِ أن يُعَلِّموا»
نهج البلاغة حکمت ۴۷۸ .
همانگونه که جاهلان باید در پی پرسش و تعلم دین باشند ، عالمان هم وظیفه پاسخگویی وآموزش صحیح دین را بر عهده دارند.
وظیفهٔ عالمان دین و نیز طلبه ای مثل من تفسیر صحیح قرآن کریم و تبیین سنت زیبای نبوی (صلی الله علیه و آله و سلم ) و تعلیم آموزه های عقلانی و انسانی و الهی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است.
✔️۲/ مقابله با بدعت
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
«إذا ظَهَرتِ البِدعُ في اُمّتي فلْيُظهِرِ العالِمُ علمَهُ. فمَن لَم يَفعلْ فعَلَيهِ لَعنةُ اللّه ِ».اصول کافی ج۱/ص۵۴
به هنگام ظهور بدعت ها و خرافات به نام دین عالمان به قرآن و سنت نباید مهر سکوت بر لب زنند ، آنگاه که به نام دین و مذهب هر خلافی انجام و حتی توجیه می شود، آنگاه که آفت ویرانگر بدعت شجره طیبه دین را هدف قرار داده عالم دینی باید با بدعت مقابله و مبارزه کند و حداقل انتظار از علما این است که با گفتار و رفتار خود بدعت را تایید نکنند.
✔️۳/ اعتراض به ظلم
بی تفاوتی عالم دینی نسبت به سرنوشت مظلومان هیچ توجیه شرعی ندارد، او در برابر تهیدستی و گرسنگی مردم مسئول است چنان که موظف به اعتراض به ظالمان و مفسدان و غاصبان و جانیان است .
مسلم است اگر ظلم و جور به اسم دین صورت گرفت هم ستم به انسانها و هم ستم به دین خداست .
مولا امیر المؤمنین ﴿علیه السلام﴾ در خطبهٔ شقشیه می فرماید:
« وَمَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَلَا سَغَبِ مَظْلُومٍ...»
محمد عندلیب همدانی