استاد عندلیب همدانی: بشر در عصر کنونی به اسوه ای چون امام علی نیازمند است/ اخلاق علوی میراثی است که کهنه نمی شود

شفقنا: استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آنچه بشر در عصر کنونی به آن نیازمند است، اسوه ای چون امیرالمومنین(ع) است، گفت: اخلاق امیرالمومنین همواره تازه، نو و قابل آموزش برای همه انسانهاست و میراثی است که هرگز کهنه نمی شود.

آیت الله عندلیب همدانی در نشست علمی مجازی موسسه مفتاح کرامت به مناسبت ماه مبارک رمضان با اشاره به فرارسیدن شب های قدر بیان داشت: شب قدر شب نزول قرآنی و صعود قرآن دیگر است؛ هم قرآن نازل و هم قرآن صاعد هدی للناس است.

او با بیان اینکه لیله القدر شب عبادت و استغفار است، گفت: چه عبادتی برتر از بیان فضائل و مناقب امیرالمومنین علی(ع) است، چه اینکه «ذکر علی عبادته».

استاد حوزه علمیه قم از امام علی(ع) به عنوان برترین شاگرد مکتب اسلام نام برد و افزود: امیرالمومنین(ع) تجسم اخلاق زیبای انسانی و الهی است، ادب و اخلاق علوی بعد از آنچه که قرآن در پیامبرش فرمود«انک لعلی خلق عظیم»، در مورد امیرالمومنین هم همینگونه است.

او ادامه داد: اگر پیامبر اکرم(ص) تجسم و تجسد والاترین و زیباترین اخلاق انسانی است، امیرالمومنین هم پس از او در همین مسیر، بالاترین رتبه را داراست.

عندلیب همدانی با اشاره به حکمت ۵ نهج البلاغه گفت: امام علی می فرماید:«ادب انسانی، زیورهای کهنه ناشدنی هستند که به مرور زمان از بین نمی روند».

او تصریح کرد: اخلاق امیرالمومنین همواره تازه، نو و قابل آموزش برای همه انسانهاست و میراثی است که هرگز کهنه نمی شود.

استاد حوزه علمیه قم به سخنان ابن اثیر در مورد امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و افزود: وی در کتاب کامل می نویسد: «علی (ع) همواره چهره ای گشاده و با تبسم داشت و چهره عبوس و گرفته ای در امیرالمومنین مشاهده نمی شد، در عین حال دارای یک هیبت معنوی که در اثر پرستش پروردگار، عزت خداداده ای است».

او به سخنان ابن ابی الحدید هم اشاره و خاطرنشان ساخت: او در کتاب خود می نویسد: «سیمای علی نشانگر هیبتی بود که در افراد متقی است». آن گشاده رویی و تبسم از ایک سو و این هیبت، انسان کامل را در این جهت نشان می دهد.

عندلیب همدانی به سخنان ابن اثیر در کتاب خود اشاره کرد و گفت: او می نویسد:« روزی اسبق بن نباطه گفت: شخصی خدمت امیرالمومنین(ع) رسید، عرض کرد: پیش از آنکه نزد شما بیایم، خواسته خودم را به خدا گفتم، حال اگر آنچه را به خدا گفتم، توسط تو انجام شد، حمد خدا می کنم و تشکر از تو. اما اگر هم نتوانستی درخواست مرا انجام دهی، عذرت را می پذیرم. امیرالمومنین(ع) فرمود: نمی خواهد خواسته ات را با زبان مطرح کنی. چون نمی خواست شخصیت و کرامت و بزرگواری او از بین برود. لذا امام فرمود: خواسته ات را بنویس، انجام می دهم. او نوشت و امیرالمومنین هم خواسته او را انجام داد».

او اخلاق امیرالمومنین(ع) را آزادگی او دانست و ادامه داد: در غررالحکم، آزاده را کسی می داند که اسیر حرص و طمع نباشد و زهد در زندگی داشته باشد، اینکه نه تنها او اسیر دنیا و مال و مقام دنیا نشد، بلکه تمام این امور در اسارت امیرالمومنین بود.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: آزاده در غررالحکم کسی است که ننگ و عار به خود نپذیرد و برای دو روز زندگی دنیا، خوار و ذلیل نشود، در طول تاریخ امیرالمومنین(ع) خیلی افراد دنبال مطیع کردن روح بلند او بودند اما او عزتمندانه هرگونه ننگ و عار را نپذیرفت.

او با بیان اینکه آزاده کسی است که در بند فریب و مکر و حیله مردم نباشد، گفت: در غررالحکم آمده است، آزاده کسی است که فراز و فرود زندگی برای او تفاوتی ندارد. او رضایت خالق را می خواهد.

عندلیب همدانی با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) در قلّه آزادگی قرار دارد، عنوان کرد: امام علی ۲۵ سال سکوت می کند اما آزادگی او برقرار است، دشمن می تواند مشکلاتی برای امیرالمومنین ایجاد کند اما نتوانست روح بلند و آزاده امیرالمومنین را اسیر خود کند بلکه دشمن اسیر او بود.

او به تفسیر اخلاقی امیرالمومنین(ع) از حکومت پرداخت و بیان داشت: ایشان حکومتی را که در آن نتواند حق را به حق دار برساند و عدالتی را برقرار کند، آن را بی ارزش می شمارد و می فرماید اگر حکومت را با اصرار می پذیرم برای این است که خداوند از علما پیمان گرفته که در برابر ظلمی که به مظلومان می شود سکوت نکنند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: زمانی که هجوم به بیت شریف امام علی(ع) شد و مردم می خواستند با او بیعت کنند، آیا این علی با آن زمان که خانه نشین است، تفاوت دارد؟ این علی همان علی است. فراز و فرود زندگی در روح آزاده امیرالمومنین تاثیری نگذاشته است لذا می فرماید: اگر من بیایم، احکام تعطیل شده اسلام را اجرا خواهم کرد و کرامت انسانی همه انسان ها در حکومت من حفظ خواهد شد. مسیحی و یهودی ذمّی با کمال احترام در حکومت امام علی(ع) زندگی می کردند.

او افزود: در حکومت امام علی(ع) مساله مهم جلب رضایت مردم است نه جلب رضایت گروه خاص. و کسی بر کس دیگر هیچ امتیازی ندارد لذا حکومت اخلاقی امام علی(ع) با عزل حاکمان دروغگو و ظالم و دارای رفتار جاهلی است.

عندلیب همدانی خاطرنشان کرد: اخلاق حکومت در حکومت امیرالمومنین(ع)، قانونمداری حق همگان حتی دوستان است حتی به این قیمت که دوستان از او ببرند و به اردوگاه دشمن بروند.

او تاکید کرد: آنچه بشر در عصر کنونی به آن نیازمند است، اسوه ای چون امیرالمومنین(ع) است، او کسی است که پیامبر در حقّ او فرمود: «اعظم الناس حلما». علی تجسم و تجسد حلم و همه اخلاق و آداب اسلامی و انسانی است.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...