پزشکی نوین و طب اسلامی!

در گذشته اشاره کردیم که اساسا نمی توان از دین یک نظام منسجم طبی انتظار داشت ، دین برای تحقق حیات طیبه معنوی و انسانی است ، و اساس کار را در این گونه امور دنیوی به کوشش علمی بشر واگذاشته ، او باید با تعقل و تفکر مجهولات را کشف کند ، او باید از علم و تجربه دیگران بهره ببرد و او باید با طریق آزمون و خطا بهترین راه های ممکن را برگزیند و همین کوشش عقلانی و علمی او مورد تایید دین است ، و اگر هم با نیت خالص انجام شود نوعی عبادت است اجر و ثواب اخروی هم دارد.

اگر ما از دین نازل انتظار نظام منسجم طبی نداشته باشیم ، از تراث موجود روایی که دستخوش حوادث و آسیب هایی شده است ، به طریق اولی نمی توان یک نظام طبی را استنباط کرد، روایاتی که بخش عمده اش یا جعلی و یا دچار ضعف سند است ، روایاتی که برخی از آنها مربوط به جغرافیا و آب و هوایی عربستان و عراق است ، روایاتی که بعضی از آنها تقطیع شده ، روایاتی که بخشی از آنها متضمن نسخه فردی است و طبیعتا قابل تسری به دیگران نیست و....این در حالی است که بخشی از این روایات اساسا به دست ما نرسیده است ، چگونه با چنین تراث ناقصی گروهی ادعای نظام طب اسلامی می کنند⁉️

در عین حال نباید از سه نکته غافل ماند :

الف/ در قرآن کریم و در در باب طهارت و نجاست و نیز أطعمه و أشربه ( خوراکی ها و آشامیدنی ها ) مطالب کلی و نیز نکته های جزیی به چشم می خورد ، که باید مجتهدانه و فقیهانه بررسی شوند و نیز باید از تجربیات طبیبان حاذق طب سنتی و مهمتر از دانش پزشکان متخصص و کارشناسان تغذیه در فهم این ادله کمک خواست.

ب/ بیان مطالب فوق در دین که در راستای حفظ الصحة و سلامت بدن قرار دارد از این جهت است که بعضی از حقایق در این بخش با هدایت معنوی و با حیات معقول انسانی او گره خورده و ارتباط مستقیم دارد ، و چه بسا علم بشر به تنهایی توانایی رسیدن به آنها را ندارد( مثل حرمت ذبیحه ای که رو به قبله ذبح نشده باشد ) اگر چه برخی مصادیق طیبات و خبائث روشن هستند ولی بعضی محتاج بیان بوده و همان ها هم که واضحند چه بسا محتاج تاکید می باشند.

/ما معصومین علیهم السلام را گنجینه دانش ها و از جمله طب می دانیم و طبیعی است که از محضرشان پرسش هایی در این زمینه ها بشود و یا خود ابتدائا مطلبی را بفرمایند ، ولی بین سخنی که من مستقیم از زبان معصوم بشنوم با روایات موجوده تفاوت هاست که باید در محل خودش بررسی شود ، ولی مهم این است که بیان مسائل علمی و از جمله طبی وظیفه اولیه دین و امام معصوم نیست.

به هر حال روی آوردن به مدعیان طب اسلامی و روی گردانی از پزشکی نوین‌ در مواردی که عقلا احتمال ضرر و خطر می دهند از نظر فقهی جایز نیست.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...