شرحی بر دعائی از صدیقه کبری

و من دعاء الزهراء علیها السلام فی المکارم

اللَّهُمَّ بِعِلْمِكَ الْغَيْبِ وَ قُدْرَتِكَ عَلَى الْخَلْقِ أَحْيِنِي مَا عَلِمْتَ الْحَيَاةَ خَيْراً لِي وَ تَوَفَّنِي إِذَا كَانَتِ الْوَفَاةُ خَيْراً لِي

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ الْإِخْلَاصِ وَ خَشْيَتَكَ فِي الرِّضَا وَ الْغَضَبِ وَ الْقَصْدَ فِي الْغِنَى وَ الْفَقْرِ

وَ أَسْأَلُكَ نَعِيماً لَا يَنْفَدُ وَ أَسْأَلُكَ قُرَّةَ عَيْنٍ لَا تَنْقَطِعُ وَ أَسْأَلُكَ الرِّضَا بِالْقَضَاءِ

وَ أَسْأَلُكَ بَرْدَ الْعَيْشِ بَعْدَ الْمَوْتِ وَ أَسْأَلُكَ النَّظَرَ إِلَى وَجْهِكَ وَ الشَّوْقَ إِلَى لِقَائِكَ مِنْ غَيْرِ ضَرَّاءَ مُضِرَّةٍ وَ لَا فِتْنَةٍ مُظْلِمَةٍ

اللَّهُمَّ زَيِّنَّا بِزِينَةِ الْإِيمَانِ وَ اجْعَلْنَا هُدَاةً مَهْدِيِّينَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ‏

پروردگارا! ( تو را سوگند) به علم غيب و به قدرتت بر همه آفريده ها ، زنده ام بدار تا آنجا كه زندگى را برايم خير مى‏‌دانى، و آن گاه كه مرگ برايم بهتر است، مرا بميران!

پروردگارا، از تو كلمه اخلاص ( = علامتی از اخلاص در همه گفتار و رفتارم) و خشیت(= خوف عالمانه) از خودت چه در حال خوشنودى و چه در حال خشم و همچنين ميانه روى در تهيدستى و بى‏‌نيازي را خواستارم.

و نيز از تو نعمت جاودان و روشنى چشم پايدار و پيوسته را و خوشنودى نسبت به قضاى تو را مى‏‌طلبم.

(پروردگارا) از تو زندگى نیکو بعد از مرگ و ديدار جمال و چهره‌‏ات و شوق وصال و لقاى تو را بى‏‌آنكه در حالت زيان و يا در فتنه‌‏اى تاريك گرفتار آیم خواستارم،

بار الها! ما را به زیبایی و زيور ايمان مزيّن کن و ما رااز راهنمايان راه يافته قرارمان ده، اى آفريدگار و خالق جهانيان.


بحار الانوار ج ۹۱ ص۲۲۵

کلمة الاخلاص
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ الْإِخْلَاص

در فراز فوق در دعای یاد شده از حضرت صدیقه کبری فاطمه زهراسلام الله علیها ایشان از خداوند متعال درخواست کلمةالاخلاص می کنند، با توجه به سخن اهل لغت و موارد استعمال واژه کلمه و کلمات درقرآن کریم و روایات چنین استفاده می شود که در تمام موارد کاربرد این واژه به نوعی معنای علامت ، آیه و نشانه أخذ شده است.
از این رو اگر به جمله لا اله الا الله ، کلمة الاخلاص می گویند ، چون این جمله «نشانگر» توحید واقعی است ، اگر حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) از پروردگار متعال کلمةالاخلاص می طلبد ، یعنی می خواهد «لا اله الا الله» فقط زبانی نباشد بلکه حقیقت این جمله (= توحید) در تمام زندگی او نمایان باشد ، و نمایانگری توحید هم در زندگی فقط و فقط در گرو «اخلاص» در همه رفتارها و گفتارهاست.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...