دین نازل، دین موجود

دین نازل، دین موجود

۱\پیامبر بزرگوار ما در مدت ۲۳ سال هدیه ای آسمانی برای بشریت آورد که فرقان است و احسن الحدیث ، نوراست و هدی للناس «قل اوحی الی هذا القران لانذرکم به و من بلغ» او که خود «رحمه للعالمین» بود کتابی آورد که «هدی للعالمین» است الی یوم القیامه.

۲/هدیه دیگر او «سنت» بود که نشانگر چهره تابناک اوست در گفتار و رفتار انسانی ....

۳/ در کنار آن دو هدیه ارزشمند «عترت» را که خزان العلم و منتهی الحلم هستند چراغ راه بشریت قرار داد.

۴/ در قران و سنت محمدی و در قول و فعل و تقریر عترت جایگاه والای حجت باطنه یعنی عقل ترسیم شده است.

۵/ با چنین هدایتگری است که در غدیر اعلام شد دین شما کامل و نعمت برای شما تمام گشت «الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»

۶ / دینی را که آیه بیان فرمود می توان دین نازل نامید ... و آنچه را از این دین ما اکنون داریم و می فهمیم دین معلوم و موجود نامگذاری کرد و باید در تحلیل خاتمیت و ... بین این دو فرق گذارد ....

۷ / دشمنان دین نازل پس از شهادت نبی خاتم در طول تاریخ:

اولا \معانی بلند قران را «تحریف» کردند ، اگر چه توان‌ تحریف کلمات و ظاهر کتاب را نداشتند.

ثانیا \ چهره سنت را با «بدعت» زشت و کریه جلوه دادند ....

ثالثا\ با عترت جنگیدند و آنها را از دسترس خلق خارج کردند تا بتوانند به تحریف و بدعت خویش ادامه دهند طبیعتا بشریت از دسترسی کامل به دین نازل که دین کامل بود محروم ماند ....

۸/ در عین حال در حد ممکن عترت با هزینه های زیادی که پرداختند از هدایتگری خویش و تبیین دین نازل دست نکشیدند اما قطعا نتوانستند آن دین کامل را کاملا برای مردم بیان کنند ....

۹/ اگر همان تراث بجا مانده از عترت تماما به دست ما می رسید، حقایق زیادی آشکار می شد و تطابق بیشتری بین دین نازل و دین موجود رخ می داد اما:

الف- دشمن از نشر و پخش تراث روایی شیعی به شدت ممانعت کرد. و با راویان صادق روایات به شدت مقابله کرد.

ب- با سیاست جعل حدیث به مبارزه با حدیث ناب پرداخت، و سوگوارانه برخی از به اصطلاح شیعیان هم آب به آسیاب دشمن ریختند، و آنها هم به جعل پرداختند....

ج- در تدوین حدیث عناصری مثل «تقطیع»، « نقل به معنی» و «حذف از روی اجتهاد» و ... کار را مشکلتر کرد.

د- حوادث طبیعی و گذر زمان باعث شد بخشی از همان تراث باقیمانده دستخوش آسیب و نابودی شود.

هـ- برخی از روات به حافظه اتکا میکردند و در اینجا هم فراموشی طبیعی است.

۱۰ / این مطلب مهم‌ که در فهم همین دین موجود هم ما دچار خطا و لغزشیم، نباید فراموش شود.

۱۱ / دانشمندان بزرگوار شیعه با مجاهدت خستگی ناپذیر توانستند همان تراث بجا مانده را تدوین و یا تفسیر کنند. و آنچه الان داریم و لو نسبت به آنچه باید می داشتیم و نیز نسبت به آنچه داشتیم و اکنون نداریم، کم است، اما همین سرمایه بسیار گرانقدر به برکت آن اعاظم است «شکرالله مساعیهم ....»

۱۲ / حقیقت دین نازل در عصر ظهور ظاهر خواهد شد که «لیظهره علی الدین کله ....»

با عنایت به دوازده نکته فوق باید گفت :

/اولا/ بروز خاتمیت در دین نازل است و کمال در آن دین است و نباید دین معلوم و موجود را کامل بشمریم.

ثانیا/ در عصر غیبت ، فقیه باید کمبودهای یادشده را با اجتهادی مبتنی بر دقت در کلام الله مجید و قواعد آن، بررسی سندی و دلالی نصوص خاصه، تامل در عمومات و اطلاقات، توجه به مذاق شرع و روح شریعت، کلمات فقهای عامه و امامیه، سیره متشرعه و عقلا، تاریخچه آن فرع فقهی، حکم عقل و عرف، زمان و مکان و .... پیگیری کند (البته هر یک جایگاهی دارد که در اصول باید بحث شود) غرض اینکه چه در عبادات و چه در معاملات توجه به نص صحیح خاص شرط لازم هست اما کافی نیست.

استاد عندلیب همدانی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...