تجربه ها خاطرات(7)؛ هجرت تدریسی

۱/ هجرت از یک دیار به دیار دیگر گاهی به این منظور است که مومن در موطن خودش نمی تواند به آیین الهی خویش عمل کند و در جای دیگر آزادتر است و لذا در صورت امکان هجرت و عدم تحقق آن، مستحق توبیخ است «الم تکن ارض الله واسعة فتهاجروا فیها». و گاهی به این علت است که می خواهد آموزه های دینی را تبلیغ کند و گسترش دهد.«و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم»، هر دو نوع هجرت به صراحت قرآن کریم زیبا و ارزشمند است.

۲/ هجرت های ما طلاب که از نوع دوم است گاهی صرفا تبلیغی و مقطعی است(رمضان، محرم و...) و گاهی بلندمدت بلکه دائمی است، حال یا این هجرت گاهی با رویکرد تبلیغی برای عموم مردم است و گاهی با رویکرد تدریسی در حوزه هاست. در هر هجرتی رعایت خصوصیاتی لازم است طلبه ی مهاجر باید نخست توانایی های خویش و نیز نیازمندی های منطقه را بشناسد و آن گاه هجرت کند، و این امر مهم باید با تفکر و مشورت دقیق صورت بگیرد.

۳/کسانی که استعداد لازم را برای ترقی علمی در حوزه ی قم را دارند و مانعی هم در سر راه آنها نیست نباید فعلا به مهاجرت دائمی و یا طولانی مدت روی بیاورند، تشخیص این امر علاوه بر فکر نیازمند مشاوره با دوستان و به ویژه اساتید است.

۴/اگر شخصی امکان تدریس برای او در قم فراهم نشد اما هنوز خود را محتاج درس خارج می داند و امکانات ادامه ی تحصیل را هم در قم دارد، هجرت تدریسی او نباید بیش از ۵ سال به طول بینجامد.

۵/کسانی که به قصد تدریس مهاجرت می کنند نباید جنبه های تبلیغ عمومی و مردمی را به حدی گسترش دهند که از مطالعه و تحقیق بازمانند.

۶/بسنده کردن به تدریس برای این گونه طلاب مهاجر کافی نیست بلکه باید بخشی از برنامه ی خود را به بالابردن سطح علمی خود قرار دهند، پژوهش و مباحثه ی گروهی از عمده ترین راه های پیشرفت علمی است که ما در آینده به این دو امر مهم خواهیم پرداخت.

۷/کسانی که هجرت تدریسی به حوزه ها دارند و بومی هم نیستند حتی الامکان از دخالت در مسائل و مشکلات شهر و منطقه خودداری کنند، چنانکه لزومی ندارد در امور اجرایی حوزه هم دخالتی نمایند.

۸/سعی کنید در ضمن تدریس طلاب خوش استعداد را شناسایی کرده و با برقرار کردن جلسات جداگانه ای جهت تقویت بیشتر مبانی علمی آنها کوشش کنید، مهم این است که بتوانید چند نفر را برای تدریس در حوزه تربیت کنید.

۹/لازم است ارتباط دوستانه و صمیمی با همۀ طلاب برقرار و بتوانید ملجأ و پناهگاه مطمئنی برای آنان باشید، در اثر این ارتباط وثیق، طلاب می توانند از مشاوره و راهنمایی شما در زمینه های اخلاقی، خانوادگی و درسی بهره کافی را ببرند.

۱۰/اگر سابقه ی تدریس دروس مقدماتی و یا سطوح را ندارید، و لو مقام علمی شما بلند باشد، در عین حال از تدریس دروس پایه های پایین ابایی نداشته باشید.

۱۱/فراموش نکنید شما برای ارتقاء سطح علمی حوزه های شهرستانها هجرت کرده اید پس مبادا درستان کم بار و سست ارائه شود.

هجرت علمی به وطن

برادران بزرگواری که با مشورت و فکر به این نتیجه رسیده اید که جدایی شما از قم ولو موقتا برای شما خسرانی ندارد. 
سروران گرانقدری که توانایی تدریس دارید 
عزیزانی که دغدغه ی رشد و ترقی حوزه های علمیه بلاد را دارید
تمام ما نسبت به حوزه مخصوصا حوزه ی شهر و منطقه ی خود مسئولیم و مکلف، نکند از این مسئولیت سنگین غافل مانده و شانه خالی کنیم 
جایگاه رفیع حوزه های شهرستانها و نقش تربیتی علمای بلاد بر کسی پوشیده نیست. اگر مقتضی برای هجرت علمی شما فراهم است بسم الله و تامل و درنگ جایز نیست.
اگر به هر علت هجرت دائمی برای شما مقدور نیست، روزهای پایانی هفته را به حوزه ی شهرستان خود و یا حوزه دیگری که امکان رفت و آمد هست قرار دهید، این حقیر حدود نه سال این تجربه را در همدان و ملایر داشته ام تا حدی موفق بودم. و اگر عزیزی در این زمینه مشاوره ای خواست در خدمتم.

در پایان تکرار می کنم مبادا برنامۀ علمی شما فقط تدریس باشد و از پژوهش و مباحثات کمپانی و گروهی غافل بمانید، در مطالب آینده نکات کلیدی در این زمینه خواهد آمد ان شاءالله تعالی


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...