عریضه یک طلبه

عریضه

در معنای عریضه گفته اند نامه و درخواستی است که شخصی به شخصیتی بالاتر از خود می نگارد، حال بنده که واقعا خود را از کوچکترین طلاب حوزه علمیه قم می دانم عریضه ای خدمت بزرگان حوزه، مدرسین، فضلا و طلاب گرامی تقدیم می دارم، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

اما نخست به این نکته مهم اشاره می کنم:

من با ادبیات کسانی که در مسند نقد حوزه می نشینند و به گونه ای سخن می گویند که گوییا همه کار را پیشینیان انجام داده اند و الان دیگر هیچ خبری نیست، موافق نیستم، و این را با اطلاعی که از درون حوزه و درس ها و تحقیقات حوزوی دارم عرض می کنم، اکنون در حوزه ما درس های محققانه و قوی، کتاب های ارزشمند و مقالات کم نیستند. اگرچه ضعف ها و نواقص بسیاری هم به چشم می خورد.
اکنون اساتید دردمند و بسیار ارزشمندی داریم که بعضا با تحمل مشکلات مالی کمر شکن دست از تدریس و تحقیق برنداشته اند.
هم اینک طلاب مستعد، کوشا و بزرگواری هستند که با سختی های طاقت فرسا دست و پنجه نرم می کنند ولی درس و بحث را کنار نگذاشته اند.
من اگر عرضی دارم و نقدی هرگز در پی این نیستم که زحمات ارزشمند مدیران معزز حوزوی را نادیده بگیرم.

عرض عقیده

شاید به جا باشد در ابتدا عقیده خودم را راجع به حوزه های علمیه بیان کنم:
عقیده ام این است که حوزه های کنونی شیعه میراث گرانقدر ائمه هدی(علیهم السلام) و به ویژه امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) است، که با وجود دشمنی دشمنان، کمبودها، تهدیدها و نواقص فراوان، در حد توان بشری خود بسیار خوش درخشیده است، و آنچه اکنون در دست ماست تراث بسیار ارزشمندی است حاصل رنج طاقت فرسای روات، محدثین، فقها، متکلمین، مفسرین و فلاسفه شیعه، این تراث مقدس و مبارک را باید ارج نهاد و از گوهرهای ناب و بی نظیر آن آن بهره برد.
عقیده ام این است که بدون توان علمی برای ارتباط با میراث گذشتگان نمی توان تخصص کافی در این علوم پیدا کرد.
 عقیده ام این است که مهم برای حوزه های شیعه در همه علوم اقامه حجت و دلیل است،
 عقیده ام این است که بنای حوزه ها بر زهد و تزکیه، اخلاق و انصاف علمی است.
 در عین حال معتقدم که نباید حوزه ها فقط به گذشته ی درخشان خود افتخار کنند و سرمایه های کنونی خود را ناچیز بشمرند.
نباید با هر اشکال و بیان هر دغدغه ای به دیده تردید نگریست، نباید خود را بی نیاز از استفاده از تجربیات گرانقدر دانشگاه ها و مجامع علمی دنیا بدانیم، نباید هر سخن نو و اندیشه تازه ای را طرد کرد.

کدام زیباست؟

خود قضاوت کنیم کدام زیباست؟
 سرمایه ساز ، کسی است که نه تنها داشته های خود را ارزش می نهد بلکه آنها را افزایش می دهد.
سرمایه سوز ، کسی است که ارزش سرمایه را نمی داند و از آن بهره برداری نمی کند.
سرمایه ستیز ، کسی است که نه تنها ارزش سرمایه اش را درک نمی کند و نه تنها از آن بهره برداری نمی کند، بلکه آن را حیف و میل می کند.
حال ما طلاب قضاوت کنیم کدام بهتر است :
✅ سر ستیز داشتن با سرمایه های علمی حوزه اعم از دانشمندان و تراث گرانقدر⁉️
✅ سرمایه سوزی و عدم بهره برداری از این تراث⁉️
✅ سرمایه سازی با رعایت حرمت همه اندیشمندان،با دقت و فهم متون، با نقادی منصفانه و نیزبا دادوستد علمی با همه ارباب فکر و فهم چه حوزوی وچه دانشگاهی⁉️
طلاب گرامی بیایید قضاوت عادلانه کنیم کدام بهتر است⁉️

تحول مبارک

طلاب عزیز بیایید همه ما طبق دستور قرآنی سخنان مختلف و دیدگاه های متفاوت در باب تحول در حوزه را به دقت بشنویم و زیباترین را انتخاب و آن گاه عمل کنیم.
به نظرتان بهترین تعریف تحول این نیست که ؟
۱/ میراث گران قدر سلف صالح را تاریخ مصرف گذشته و {عتیقه} ندانیم و ننامیم ، بلکه سرمایه ای به حساب بیاوریم که با کارانداختن آن باید به دنبال رشد و تکامل حوزه باشیم.
۲/ توانایی و استعدادهای موجود در خود را {کم و کوچک} ندانیم و ننامیم، ما طلاب اگر بخواهیم می توانیم همانند پیشینیان بلکه بهتر از آنان در این راه گام برداریم.
۳/ استحاله و از دست دادن هویت را {تحول} ننامیم‌ و ندانیم.
۴/ هر سخن نو و تازه ای را که البته با اسلوب فنی هم بیان شده {بدعت و تشریع } ننامیم و ندانیم بلکه بکوشیم با طرح پرسشها‌و پاسخ های نو و نیز با پاسخ های جدیدتر و عمیق تر به پرسش های پیشین به شادابی و تحول مبارک حوزه بیفزاییم.
۵/ تعامل و داد و ستد علمی} با علوم دیگر و عالمان غیر حوزوی را {مخالف شان حوزه }ننامیم و ندانیم.
۶/دیدگاه خود را {حق مطلق ننامیم و ندانیم .

نظم در بی نظمی

این جمله را زیاد شنیده ایم که برخی در حوزه می گفتند نظم ما در بی نظمی است، و گروه دیگر این سخن را بی معنی و باطل می پنداشتند، در حالی که مقصود آنها در آن زمانها این بود که حوزه هویتی مستقل دارد و نظم آن هم در همین هویت مستقل معنا پیدا می کند، و هر آن چه شما بی نظمیش می خوانید از نظمی که موجب استحاله هویت حوزه باشد بهتر است.

نظم و هویت

✔️ آیا پزشکان عزیزی که بالفعل مشغول خدمت ارزشمند پزشکی هستند از این که نظام پزشکی و تنظیم و اجرای مقرارت طبابت به دست افراد زیر باشد راضیند ⁉️ یا آن را مخالف هویت پزشکی خود می شمرند⁉️

✔️ افرادی که اساسا طبیب نبوده و حتی طبیب نما نیز نیستند و کوچکترین اطلاعی از امور پزشکی ندارند و از روی دلسوزی و یا به قصد تحکم دخالت در مدیریت پزشکی می کنند❓

✔️ دانشجویان رشته پزشکی که هنوز آشنایی لازم و کافی را پیدا نکرده اند❓بله این دانشجویان حق اظهار نظر و پیشنهاد را دارند اما حق دخالت در مدیریت و تنظیم برنامه های پزشکی را ندارند.

✔️ گروهی که به دروغ خود را طبیب معرفی می کنند و فقط لباس پزشکی بر تن دارند ولی در این فن هیچ آگاهی و تخصصی ندارند❓

✔️ افرادی که بخواهند با غوغاسالاری و جوسازی، به اصطلاح نظم و نظامی را بر جامعه پزشکی تحمیل کنند❓

✔️ افرادی که زمانی در حرفه پزشکی بوده اند ولی الان کاملا بریده اند و اطلاعاتشان از وضع موجود کاملا ناقص است❓ سخن اینها نیز بیش از پیشنهادهایی که باید توسط اهل فن بررسی شود ارزشی ندارد.

✔️ گروهی از پزشکان که ولو تخصص هم دارند ولی نماینده همه اقشار پزشکان نیستند تا برای همه تصمیم گیری کنند آنها که به

نظر متخصصان دلسوز دیگر هیچ توجهی نمی کنند❓

 عرض من هم همین است درست مثل نظم در جامعه پزشکی نظم و تحولی در حوزه مطلوب است که منافات با هویت حوزه نداشته باشد.

حد و اندازه خود را بشناسیم!

من طلبه باید حد و اندازه خود را بدانم‌ و پا را از گلیم خودم فراتر نگذارم و به این سخن مولا علیه السلام گوش کنم که فرمود:

«رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ وَ لَم يَتَعَدَّ طَورَهُ»

و نیز این کلام نورانی آن حضرت که فرمود: 

«هَلکَ امْرُؤٌ لَمْ یَعْرِفْ قَدْرَهُ»

پرسش از محضر مراجع گرانقدر تقلید و حتی نقد متواضعانه، منصفانه و مؤدبانه برخی مواضع آن بزرگواران مانعی ندارد، ولی

توهین در قالب تحلیل سیاسی و نیز جسارت کردن با کنایه و تصریح در پوشش نقد و اشکال به امور حوزه، نشان از کمال بی ادبی من دارد.

 آیا شکستن حرمت بزرگوارانی مثل آیت الله وحید خراسانی و آیت الله جوادی آملی و.... نشان از «بصیرت» دارد و پیش درآمد { تمدن سازی } است⁉️

سنت زشتی را پایه گذاری نکنیم که ولو بعدا پشیمان هم بشویم، عملا شریک گناه کسانی باشیم که این مسیر باطل را ادامه می دهند.

محمد عندلیب همدانی

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...