مباحثی پیرامون خاتمیت(10)؛ رسالت پاینده و رسول پایان بخش از منظر قرآن

با مراجعۀ به قرآن هم می توان چهرۀ تابناک خاتم الأنبیاء را بهتر شناخت، و هم در نهایت به این نتیجه رسید که در طول تاریخ بشریت مانندی برای او نیامده و نخواهد آمد و آیین او پاینده و پایان بخش است، و اینک به تعدادی از این آیات اشاره می کنیم:

√ خدای عظیم، اخلاق محمدی را عظیم، علم رسولش را عظیم، تفضل الهی بر آن حضرت را عظیم و قرآن پیامبرش را عظیم نامیده است، و حتی رستگاری پیروان این رسول را «فوز عظیم » می نامد:

*وَ إِنَّکَ لَعَلي‏ خُلُقٍ عَظيمٍ(آیه۴/قلم)

*وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ ۖ وَمَا يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ ۚ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ ۚ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا(آیه ۱۱۳/نساء)

*وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ(آیه۸۷/حجر)

*وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا ﴿آیه ۷۱/أحزاب)

بنابر این «عظمت» واقعی سراسر این دین را فرا گرفته است .

√ قرآن مجید حضرت عیسی (علیه السلام) را «مصدق» موسی (علیه السلام) و «مبشر» احمد (صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی می کند، ولی پیامبر اسلام و قرآن او را مصدق کتابهای پیشین و حتی «مهیمن» بر آنها معرفی می فرماید، بدون اینکه سخن از بشارتی نسبت به پیامبر ی و کتابی در آینده داده شود.

*وَإِذْ قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِینٌ (آیه ۶/صف)

*وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتَابِ وَمُهَیْمِنًا عَلَیْه(آیه۴۸/مائده)

√ پیامبر اسلام ، رسولی برای همگان ، رحمتی برای عالمیان و مبشر و نذیر برای جمیع جهانیان است .

*وَأَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولا وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا(آیه ۷۹/نسأ)

*وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ(آیه۱۰۷/انبیاء)

*وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلا کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (آیه۲۸/سبأ)

√ قراآن کریم وسیله ی برای رسیدن پیام الهی به همه ی انسانها در همه ی زمانها و مکانهاست.

*وَأُوحِیَ إِلَیَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأنْذِرَکُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ(آیه۱۹/أنعام)

* هَذَا بَلاغٌ لِلنَّاسِ وَلِیُنْذَرُوا بِهِ وَلِیَعْلَمُوا أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَلِیَذَّکَّرَ أُولُو الألْبَابِ (آیه ۵۲/ابراهیم)

*هَذَا بَیَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِینَ(آیه۱۳۸/أل عمران)

*کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ (آیه ۱/ابراهیم)

√ قرآن هدایگر انسانها به راه استوارتر است.

* إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا(آیه ۹/إسراء)

√قرآن مجید کتابی است که اگر همگان از جن و انس جمع شوند، نه تنها مثل آن را نمی توانند بیاورند، بلکه از آوردن ده حتی یک سوره هم عاجزند.

*قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الإنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا (آیه۸۸/إسراء)

*أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ﴿١٣﴾ فَإِنْ لَمْ یَسْتَجِیبُوا لَکُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَأَنْ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ﴿١٤/هود

*وَمَا کَانَ هَذَا الْقُرْآنُ أَن یُفْتَرَى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَکِنْ تَصْدِیقَ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَتَفْصِیلَ الْکِتَابِ لا رَیْبَ فِیهِ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِین﴿٣٧﴾ أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ(یونس)

* وَإِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ﴿٢٣) فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکَافِرِینَ (۲۴/بقره)

√ قرآن مجید تکلیف مردم را پس از پیامبر، استمرار همان دین و همان سنت می داند، بدون اینکه صحبت از ادامه ی آن اهداف با دین جدیدی به میان آورده باشد.
*وَمَا مُحَمَّدٌ إِلا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ (۱۴۴)وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلا بِإِذْنِ اللَّهِ کِتَابًا مُؤَجَّلا وَمَنْ یُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَنْ یُرِدْ ثَوَابَ الآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِی الشَّاکِرِینَ(آیه ۱۴۴/أل عمران)
√ در کتاب الهی صراحتا سخن از اتمام نعمت و اکمال دین به میان آمده، اتمام و اکمالی که در تام وکامل بودن قانون دین، و در ولایت آل الله تجلی می یابد، پس هیچ‌حکمتی در دینی جدید و قانون نو نیست.
* الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإسْلامَ دِینًا (آیه۳/مائده)
√ در قرآن مجید تنها دینی را که شایسته ی غلبه بر همه ی ادیان باشد، دین و آیین محمدی می داند.
*هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ(آیه۳۳/توبه)
*هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا(آیه۲۸/فتح)
√خداوند متعال گروهی از انسانهای هم عصر با نبی خاتم را برای عدم پایبندی آنها نسبت به دین سرزنش می کند، و متقابلا انسانهایی از آیندگان را می ستاید، که اگر شما از دینتان برگردید، در آینده گروهی خواهند آمد که خدایشان دوستشان دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند، گروهی که در برابر مومنان متواضع، و در مقابل کفار سرسخت و مقاومند، آنان در راه خداجهاد می کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی هراسند... و این یعنی اینان همین آیین شما را با شوق و شور ادامه می دهند، با اینکه چه بسا پیامبر را ندیده باشند، نه اینکه بخواهد به اصطلاح یاران این پیامبر را با یاران پیامبر توحیدی که بعدا خواهد آمد مقایسه کند!
*یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ(آیه۵۴/مائده)
√ در قرآن کریم صراحتا آن رسول بزرگ را پایان بخش سلسله ی پیامبری می داند، کسی که بر طومار نبوت با بعثت او مهر پایانی زده شد، و لذا در این کتاب اساسا از آمدن پیامبری دیگر چیزی گفته نشده است.
*مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً (آیه۴۰/أ حزاب)

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...