شعائر حسینی (3)؛ لباس مشکی
۱/ کراهت بر سه قسم است:
الف\ کراهت در امور عبادی که به معنای ثواب کمتر است .
ب \کراهت ارشادی، در مواردی است که انجام عملی مثلا ضرر بدنی اندکی داشته باشد و لذا از آن نهی کراهتی شده است.
ج\ کراهت مقطعی، که عملی با توجه به مشکلی موقت مکروه شده باشد .
۲/ اگر ما باشیم و فقط روایات مربوط به ناپسند بودن لباس مشکی در همه وقت بویژه وقت نماز {{ یعنی فعلا نظر به مدارک استحباب پوشیدن لباس مشکی در عزای اهل بیت علیهم السلام نکنیم }} سه تفسیر در این زمینه هست :
الف \ پوشیدن لباس مشکی در نماز موجب کم شدن ثواب آن می شود . ( =کراهت در عبادات)
ب \ اینکه پوشیدن لباس سیاه مکروه است ، از آن روست که رنگ مشکی انبساط آور نیست .(=کراهت ارشادی)
ج \سیاه پوشیدن موقتا به دلیل شباهت به اعداء دین و بنی العباس مکروه است.
۳/ ما مدارکی داریم که امام مجتبی علیه السلام در عزای پدر و نیز امام سجاد علیه السلام در سوگ پدر لباس مشکی و عزا بر تن کردند ، چنان که سیره ی متشرعین و متشرعات از زمان صدر اسلام تا کنون بر این امر استوار است . و بزرگان امامیه هم به آن فتوا داده اند ، علاوه بر این که این عمل مصداق احیاء امر ائمه و اعلام و اعلاء و شعائر است .
نتیجه این که :
اولا\ با لباس مشکی که به خاطر عزای آل الله باشد ( نه به نیت دیگر ) نماز نه تنها ثوابش کمتر نیست ، بلکه به جهت آمدن این عنوان جدید ثوابش بیستر هم هست.
ثانیا\ چون پوشیدن این لباس نشان از عشق است و محبت ، دیگر نه تنها آثار ناروای روانی ندارد، بلکه بالعیان انبساطی مقدس ایجاد می کند.
ثالثا \ الان پوشیدن این لباس در ایام سوگ اهل بیت ، شعار و علامت و نشانه و رمز شیعه است، و نهی از باب تشبه به بنی العباس بی معناست
برای دریافت فایل سخنرانی استاد عندلیب همدانی پیرامون پوشیدن لباس مشکی به اینجا مراجعه کنید.