شعائر حسینی (1)

۱ / شعائر جمع شعیره است و از مجموع سخنان اهل لغت چنین استفاده می شود که هر گونه گفتار ، رفتار

و یا شئی که علامت و نشانه و یا رمزی باشد که پیامی را در بر داشته باشد ، و از آن ماندگاری یک مکتب و یک عقیده یا یک ملت استفاده شود ، شعائر نامیده می شود.

۲ / آن چه از آیات کریمه قران مجید و روایات معصومین علیهم السلام برداشت می کنیم این است که شعائر

دینی دو ویژگی اساسی دارند « اعلام» و « اعلاء» یعنی رساننده ی حقایق دینی بوده ، و پیامشان اعلاء کلمةالله باشد.

۳ / روایات بسیار زیادی در مورد زنده نگاه داشتن نام و یاد سیدالشهداء سلام الله علیه، لزوم احیا و ابقای مکتب و مرام او، برپایی محفل و مجلس به یاد او ، ندبه و عزاداری برای او ، انشاد شعر حسینی ، زیارت مضجع شریف آن بزرگوار و...وارد شده است ، که نام این مجموعه را شعائر حسینی می گذاریم، و بالاترین ، والاترین ، رساترین ، زیباترین و جامعترین شعیره از شعائر حسینی که هم اعلام دارد و هم اعلاء ، هم حماسه سرایی دارد و هم سوگواری ،هم شعار دارد و هم شعور، هم تحریک مثبت احساسات است و هم روشنگری عقول، [[ منبر حسینی ]] است به شرط اینکه زیبا ازآن استفاده شود.

۴ / حادثه کربلا دو بعد دارد بعدی منتسب به دشمن که به تعبیر زینب کبری سلام الله علیها در خطابه کوفه سراسر زشتی است ، و بعدی منتسب به حسین وحسینیان علیهم السلام که به قول همین بانوی بزرگ سراسر زیبایی است. دستور به سوگواری از آن جهت است که زشت ترین رفتارها با زیباترین انسانها صورت گرفت ، زشتی و ظلمی که اثرش محدود به یک زمان و یک مکان نیست، بلکه ظلم به همه بشریت در طول تاریخ است.

۵ / حدود پنجاه عنوان در باب سوگواری سیدالشهداء علیه السلام در روایات آمده است ، از قبیل جزع، ضجه، عجه ، صرخه ،ندبه ، بکاء ، ابکاء ، تباکی ، زفره و.....که همگی نشان می دهد سنخ این عزاداری با سوگواری های معمولی برای فقد عزیزانمان متفاوت است ، و این که گفته می شود مثل سوگواری های معمولی عزاداری کنیم سخنی هماهنگ با روایات نیست.اینجا گریه می خواهند و فریاد ، اینجا ضجه می خواهند و بی تابی.

۶ /شعائر حسینی بر دو قسم است

الف: شعائر منصوصه به نص خاص مثل گریه ، زیارت رفتن ، انشاد شعر و..

ب : شعائر منصوصه به نص عام ، از روایات معتبرةالسند و واضحة الدلالة استفاده می شود که هر گونه {{ جزع}} در این مصیبت ممدوح است، جزع قطب مقابل صبر است لذا هر عملی که :

اولا \ به عنوان اولی مباح باشد

ثانیا\ نشانگر جزع باشد

به جهت تطبیق عنوان جزع مستحب می شود ، و یا اگر پیاده روی به زیارت امام شهید علیه السلام در روز خاصی وارد شده است این شعیره منصوص به نص خاص است ، و ارزش بسیاری دارد ، اما پیاده روی در روز دیگری که روایت خاص ندارد، به جهت تطبیق عنوان احیاء امر آنان ، لزوم ابراز محبت به آنها و عنوان عام شعائر ممدوح و مستحب می شود .

۷/ در شعائر منصوصه به نص خاص ما باید متعبد به نص باشیم ،مگر باب تزاحم باشد که خود بحث مستقلی است ، ولی در شعائر منصوصه به نص عام باید در نظر داشت که :

الف\ این شعائر چه بسا در فرهنگها ، زمانها ، مکانها و سلایق گوناگون متفاوت باشد و این نه تنها مانعی ندارد بلکه به شور وحال مراسم می افزاید .

ب \ بسیار مناسب است در این گونه شعائر منصوصه به نص عام هر از چندگاه بازبینی صورت گیرد و با شیوه ای نو همان پیامهای همیشگی را ابلاغ کرد. و شاید جمله نورانی زینب کبری سلام الله علیها که گفت : « یجددون العزاء جیلا بعد جیل » به این نکته اشاره داشته باشد.

در این عصر و زمان که اطلاعات به زودی متتشر می شود ، در این زمانی که دیگران دنبال بهانه هستند ، چنین می طلبد که گروههایی اندیشمند، زمان شناس و در عین حال متعبد به نصوص شعائر، برخی شیوه های سوگواری را که با توجه به نصوص عام به عنوان اولی نه تنها مانع ندارد بلکه مستحب هم هست ،ولی ممکن است بازتاب مناسبی نداشته باشد باز نگری کنند و با استمداد از هیئتهای حسینی راه های جایگزین زیباتری پیدا کنند ، به شرط اینکه در همه راهها ی پیشنهادی {{ جزع}} ، {{ اعلام }} و{{ اعلاء }} مشاهده شود.

۸/ در مورد شعائر حسینی و از جمله زیارت حضرت و لو با احساس خطر سخنی از فقیه عالی مقام آیت الله العظمی آخوند همدانی قدس الله روحه نقل شده که ادله لاضرر بر احکام اولیه حکومت دارد و ادله زیارت حسینی بر خود لاضرر حکومت دارد.

امید آنکه شعائر حسینی همواره زنده تر ، رساتر ، جانگدازتر ، زیباتر و پرشورتر برقرار باشد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...