توحید از نگاه شیعه

۱/ شیعه باید یگانه باور باشد و یگانه بین و یگانه پرست، یعنی اعتقاد و ایمان به هیچ هستی بخش و خالق و ربی غیر او نداشته باشد (= یگانه باور) و همه موجودات را آیه ونشانه او بداند نه مستقل و خودمختار ( یگانه بین) وعملا هم غیر از او هیچ موجودی را لایق پرستش نداند( یگانه پرست)

۲/ نظام طبیعت نظامی است که فیض الهی و هستی با وسائط و وسائل به خلق می رسد، جایگاه فرشتگان در نظام آفرینش با همین نکته قابل تفسیر است، فرشتگان مجرای فیض الهی هستند نه مستقل ، فرشته را اصل و اصیل دیدن مخالف توحید ناب است.

۳/با توجه به روایت های معتبر شیعه موحد معتقد است که معصومین علیهم السلام مجرای فیض به همه خلق حتی نسبت به فرشتگان هستند، آنها ( مختلف الملائکة) می باشند یعنی محل آمد و شد فرشتگان، اما مهم این است که هم فرشتگان و هم معصومین هستی بخش نیستند بلکه هستی به وسیله آنان از خدا به خلق می رسد ، از این رو به تعبیر دقیق فقیه و فیلسوف بزرگ شیعه مرحوم شیخ محمد حسن اصفهانی معروف به کمپانی خداوند ( فاعل ما منه الوجود) است و معصومین ( فاعل ما به الوجود ) هستند.

۴/ قرآن کریم آنجا که سخن از آفرینش پرنده و مرده زنده کردن و شفای بیمار را در مورد حضرت عیسی نقل می کند با تکرار ، تاکید می کند که همه اینها به « اذن » خداست تا ما گرفتار بیماری شرک نشویم

۵/ در زیارت جامعه کبیره که عالی ترین و زیباترین مطالب در باره شخصیت امام آمده است ابتدا صد تکبیر گفته می شود ، و بعد هم در جای جای زیارت تاکید می کنیم که همه اینها از خداست و شما رکن توحید هستید ( ارکانا لتوحیده) و ولایت شما راه تقویت توحید و پرستش خداوند در بندگان اوست.......تا گرفتار غلو نشویم

۶/ نتیجه این که در نگاه پیروان مکتب اهل بیت، اگر به هر شخصی حتی رسول الله صلی الله علیه و آله در عرض خداوند توسل جستیم شرک است و اگر طولیت بود یعنی آنها را واسطه فیض او دانستیم عین توحید است

۷/ زیارت قبور آن بزرگواران زیارت خاک و گل نیست ، دیداری عاشقانه با محبوبان خداست و اگر در و دیوار بوسیده می شود به خاطر انتساب به آن موحدان بی نظیر است، خوب است خاطره ای را که بارها شاهد و ناظر بوده ام عرض کنم :

به چشم خود مکرر می دیدم فیلسوف بزرگ و مفسر گرانقدر مرحوم علامه طباطبایی را که وقتی وارد حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها می شد، آنچنان‌ بر در و دیوار حرم بوسه می زد و اشکش روان بود که گویا تا کنون حرم را ندیده است، او که عالی ترین بیانات قرآنی و فلسفی و عرفانی را در باب /توحید / داشت این گونه زیارت می کرد.

۸/ ‌عظمت امامزادگان فقط به انتساب ظاهری با امامان علیهم السلام نیست، چه این که برخی از آنها به جهاتی که در تاریخ آمده مورد پذیرش ما نیستند ولی بسیاری از آنها از نظر معنوی و عرفانی و علمی جایگاه والایی دارند و تکریم آنها تکریم علم و عرفان و ادب و اخلاق است، نه احترام به خاک و سنگ و چوب و آهن

۹/ به عنوان کسی که تحقیقاتی و نوشته هایی در مورد بقاع امام زادگان همدان داشته ام عرض می کنم ، اگر چه گاهی با پدیده امامزاده سازی مواجه می شویم ولی کم نیستند بقاعی که از نظر فنی ( = علم انساب ) قابل اثبات هستند و یا شهرت قوی بین مردم متدین و مذهبی و بالخصوص علما داشته اند

۱۰/ بنده عقیده دارم بیش از آنچه به ظاهر این بقاع باید رسیدگی شود باید در فکر استفاده زیبا و کم هزینه از این مکان ها برای جلب مردم به سوی زیباییها بود .

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...