بسم الله الرحمن الرحیم آخرین مطالب وبسایت:

زیارت جامعه، رکن توحید

زیارت جامعه، رکن توحید

زیارت جامعه امام را پایه و رکن توحید میداند: «و ارکاناً لتوحیده». راز این نکتۀ مهم در جای دیگر زیارت بیان شده است: «و من وحده قبل عنکم» یعنی اگر گفتار و رفتار این موحدان واقعی و بیان کنندگان حقایق توحیدی نباشد، بشر نمیتواند به قله های رفیع عرفان صعود ک...

زیارت نامۀ جامعه مرام نامۀ اعتدال

زیارت نامۀ جامعه مرام نامۀ اعتدال

زیارت جامعه کبیره مرام نامۀ اعتدال است حتی مثل مرحوم صدوق که قاطعانه ضد غلو موضع می گیرد، زیارت جامعه کبیره را نه تنها مثل برخی از روشنفکران بزرگوار، مرام نامهٔ غالیان نمی داند بلکه مضمون آن را قاطعانه تایید و قبول کرده است ....

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجراء(5)

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجراء(5)

وقتی فهم دین و استنباط و اجتهاد احکام آن در دوران غیبت اضطراری است، وقتی بین دینِ موجود با دینِ نازل تفاوت هایی است، وقتی بخش عمده ای از منابع قانونی از دستمان رفته و در فهم بقیه هم دچار بن بست ها و معضلاتی سخت هستیم، آیا نباید سخن از إجرای اضطراری ...

کارشناس مهدویت!

کارشناس مهدویت!

متصدیان محترم صدا و سیما موضوع مهدویت و آخر الزمان از تخصصی ترین و پیچیده ترین مباحث دینی است. لطفا از لفاظانِ همه دان!! در این موضوع بسیار مهم استفاده نکنید!

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجراء(4)

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجراء(4)

تجمیع قرائن یک روش کاملا علمی است و ریشهٔ تحقیقات در آزمایش های علوم تجربی و تتبعات میدانی در علوم انسانی و بررسی های آماری همین قاعده است، و بسیاری از جمع بندی ها و نتیجه گیری های عرف و عقلا هم در زندگی معمولی خودشان بر همین اساس استوار است ....

عصر غیبت؛ عصر محنت و حیرت

عصر غیبت؛ عصر محنت و حیرت

از مراجعهٔ به روایات مربوط به غیبت (در جلد ۵۰ بحار الانوار و ...) چنین بر می آید که ما اکنون در سخت ترین دوران ها زندگی می کنیم، حیات و زندگی ما همچون حیات و زندگی غریق و حریق است، محنت و فتنه، ما را فراگرفته، ظلم و ظلمت عالم گیر شده، دوران غیبت زمانهٔ...

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجراء(3)

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجراء(3)

غرض ما با طرح بحث انسداد در رجال، اشتباه نقل به مضمون با نقل به معنی، از بین رفتن بخشی عمده از تراث، فقد قرائن حالیه، غفلت و فراموشی به هنگام نگارش حدیث و تقطیع روایات این بود که اساسا در اصل مراجعه به روایات، إشکال [وجودِ] بن بست هایی است....

بحار الانوار(1)

بحار الانوار(1)

از زمان تألیف کتاب بحار الانوار توسط آن عالم بزرگ تاکنون سخنان زیادی در بارهٔ این کتاب و نویسندهٔ محترم آن گفته شده است. اخیرا هم یکی از علمای بزرگوار قم و یکی از روشنفکران محترم سخنانی گفته اند. به همین مناسبت لازم دیدم نتیجهٔ مطالعات خود و نظری را که...

تبیینی از مسلک اضرار در استنباط و اجرا(2)

تبیینی از مسلک اضرار در استنباط و اجرا(2)

در فِرستۀ گذشته به این مطلب پرداخته شد که بین دین نازل با دین موجود تفاوت هست و چهار عامل مهم را برای این تفاوت بیان کردیم، رسیدیم به عامل چهارم که کمبودهای اساسی در تراث روایی موجود است....

باز هم دروغی دیگر!!

باز هم دروغی دیگر!!

چند روز پیش در بعضی از رسانه های تصویری عرب زبان و سایت ها و کانال های تلگرامی آنان قصیده ای را به امیر المؤمنین «سلام الله علیه» منتسب کردند که در آن حتی جزئیات! حادثه کرونا ذکر شده است ....

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجرا (1)

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجرا (1)

در مبحث اصولی انسداد که اکنون هم ادامه دارد (صوت و تقریر در کانال و نیز سایت قابل دسترسی است)، به شیوه های متفاوت استنباط از انفتاح و انسداد و نیز اختلاف های درونی در این دو مسلک مفصل و مستند پرداخته ام، در آنجا مسلک سومی را هم نامگذاری کرده ام به نام ...