بسم الله الرحمن الرحیم آخرین مطالب وبسایت:

تجربه ها و خاطرات(12)؛ رشته های تخصصی

تجربه ها و خاطرات(12)؛ رشته های تخصصی

انتظار از فارغ التحصیل در رشته های تخصصی این است که ناقد و صاحب نظر در آن علم باشد، نه این که صرفا ناقل و شارح حرفهای دیگران باشد، مثلا در رشته ی تفسیر باید در اصول و قواعد تفسیر دارای مبنا باشد ....

تجربه ها و خاطرات(11)؛ خود فراموشی، خود باختگی

تجربه ها و خاطرات(11)؛ خود فراموشی، خود باختگی

از هنگامی که افتخار حضور در حوزه را داشته ام با چهار گروه فوق به شرح ذیل روبرو شده ام ... گروهی که اساسا هویت و هدف طلبگی را فراموش کرده ، نه اشتغال جدی به درس و بحث دارند و نه تبلیغ و یا تألیفی موثر، اینان یا به ظاهر در حوزه اند ...

سید ابن طاووس

سید ابن طاووس

خنانی بس ناروا در بارۀ عالم بزرگ، سیدالسالکین و المراقبین، ذوالحسبین، جناب علی بن موسی بن جعفر معروف به سید بن طاووس قدس الله روحه پخش شده است، من فعلا قصد ورود مفصل در این مورد را ندارم، فقط به چند نمونه از سخنان اعلام طائفه که همگی روحیۀ ضد تصوف داشت...

تبیین مشی اخلاقی امام رضا علیه السلام

تبیین مشی اخلاقی امام رضا علیه السلام

آیت الله محمد عندلیب همدانی در گفت وگو با شفقنا درباره فضای سیاسی حاکم در زمان امام رضا(ع) اظهار کرد: اهل بیت(ع) به طور کلی یک هدف را دنبال می کردند و آن احیای قرآن و سنت پیامبر و زنده نگاه داشتن آیین نبوی بود. طبیعتاً زمان ها از دو جهت تفاوت پیدا می ک...

تجربه ها  خاطرات(7)؛ هجرت تدریسی

تجربه ها خاطرات(7)؛ هجرت تدریسی

هجرت از یک دیار به دیار دیگر گاهی به این منظور است که مومن در موطن خودش نمی تواند به آیین الهی خویش عمل کند و در جای دیگر آزادتر است و لذا در صورت امکان هجرت و عدم تحقق آن، مستحق توبیخ است «الم تکن ارض الله واسعة فتهاجروا فیها» ...

تجربه ها و خاطرات(6)؛ تدریس

تجربه ها و خاطرات(6)؛ تدریس

شیوۀ دیرین حوزه ها بر این بوده که طلبه به گونه ای متون درسی را بخواند که بتواند از عهدۀ تدریس آن کتاب برآید، از این رو ما بر مطالعۀ پیش و پس از درس و نیز مباحثه تاکید فراوان داشتیم ...

تجربه ها و خاطرات(5)؛ مباحثه

تجربه ها و خاطرات(5)؛ مباحثه

در مباحثه چه در سطح و چه خارج بهترین روش این است که بیان درس را هر روز بین خود تقسیم کنند و هر کدام بخشی از مطالب را به تناوب بیان کنند. نه اینکه هر روز یک نفر عهده دار گفتن باشد، و بقیه مستمع باشند و یا حداکثر اشکال یا سؤالی را مطرح کنند ...

تجربه ها و خاطرات(4)؛ مطالعه

تجربه ها و خاطرات(4)؛ مطالعه

تجربه نشان می دهد که در دروس حوزوی تا پیش از حضور در درس متن مورد نظر مطالعه صورت نگیرد، نمی توان حضور جدی و با نشاطی در جلسۀ درس داشت، تعدادی از اشکالاتی که در جلسات مطرح می شود نشان می دهد طلبه بدون مطالعه حاضر شده است ...

تجربه ها و خاطرات(3)؛ تقریرات

تجربه ها و خاطرات(3)؛ تقریرات

نگارش تقریرات یکی از سنت های بسیار مؤثر حوزه های علمیه است، چه اینکه: اولا\مطالب در ذهن خود نویسنده تثبیت می شود. ثانیا\استفاده از آن درس، اختصاص به حاضرین در جلسه پیدا نمی کند و دیگران حتی آیندگان نیز می توانند از آن مطالب علمی بهره ببرند