بسم الله الرحمن الرحیم آخرین مطالب وبسایت:

عصر غیبت؛ عصر محنت و حیرت

عصر غیبت؛ عصر محنت و حیرت

از مراجعهٔ به روایات مربوط به غیبت (در جلد ۵۰ بحار الانوار و ...) چنین بر می آید که ما اکنون در سخت ترین دوران ها زندگی می کنیم، حیات و زندگی ما همچون حیات و زندگی غریق و حریق است، محنت و فتنه، ما را فراگرفته، ظلم و ظلمت عالم گیر شده، دوران غیبت زمانهٔ...

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجراء(3)

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجراء(3)

غرض ما با طرح بحث انسداد در رجال، اشتباه نقل به مضمون با نقل به معنی، از بین رفتن بخشی عمده از تراث، فقد قرائن حالیه، غفلت و فراموشی به هنگام نگارش حدیث و تقطیع روایات این بود که اساسا در اصل مراجعه به روایات، إشکال [وجودِ] بن بست هایی است....

بحار الانوار(1)

بحار الانوار(1)

از زمان تألیف کتاب بحار الانوار توسط آن عالم بزرگ تاکنون سخنان زیادی در بارهٔ این کتاب و نویسندهٔ محترم آن گفته شده است. اخیرا هم یکی از علمای بزرگوار قم و یکی از روشنفکران محترم سخنانی گفته اند. به همین مناسبت لازم دیدم نتیجهٔ مطالعات خود و نظری را که...

تبیینی از مسلک اضرار در استنباط و اجرا(2)

تبیینی از مسلک اضرار در استنباط و اجرا(2)

در فِرستۀ گذشته به این مطلب پرداخته شد که بین دین نازل با دین موجود تفاوت هست و چهار عامل مهم را برای این تفاوت بیان کردیم، رسیدیم به عامل چهارم که کمبودهای اساسی در تراث روایی موجود است....

باز هم دروغی دیگر!!

باز هم دروغی دیگر!!

چند روز پیش در بعضی از رسانه های تصویری عرب زبان و سایت ها و کانال های تلگرامی آنان قصیده ای را به امیر المؤمنین «سلام الله علیه» منتسب کردند که در آن حتی جزئیات! حادثه کرونا ذکر شده است ....

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجرا (1)

تبیینی از مسلک اضطرار در استنباط و اجرا (1)

در مبحث اصولی انسداد که اکنون هم ادامه دارد (صوت و تقریر در کانال و نیز سایت قابل دسترسی است)، به شیوه های متفاوت استنباط از انفتاح و انسداد و نیز اختلاف های درونی در این دو مسلک مفصل و مستند پرداخته ام، در آنجا مسلک سومی را هم نامگذاری کرده ام به نام ...

ما باور نکنیم!

ما باور نکنیم!

حال که بساط خرافه گویی گسترده است ما خرافه پذیر نباشیم. حال که بعضی برای تقویت ایمان خلق دروغ پردازی می کنند‼️ ما تصدیقشان نکنیم. حال که به نام عرفان غیر معصومی را مثل قرآن می‌شمرند و می‌گویند لا یمسه الا المطهرون‼️ ما به قرآن کریم جسارت نکنیم ....

ادبیات نقد

ادبیات نقد

مگر لازم است در مباحثه و مناظره واژه های تحقیر آمیز و غیر اخلاقی به کار ببرم؟! چرا من طلبه هر نظر مخالف با خودم را نتیجه بیسوادی و ضعف بنیه علمی بدانم؟! چرادر کتاب های ما حوزویان گاهی نسبت به بزرگان دیگر تعابیر نامناسب دیده می شود؟!

نقد منصفانه؛ نقد غیر منصفانه، نقد مجرمانه

نقد منصفانه؛ نقد غیر منصفانه، نقد مجرمانه

اما در نقد مجرمانه علمی نه تنها غرض کشف حقیقت نیست، و در نقد مجرمانه اخلاقی نه تنها انگیزه اصلاح به چشم نمی خورد، بلکه گفتار و رفتار ناقد (در هر دو زمینه اخلاق و دانش) نشانگر این است که به راحتی حاضر به توهین ، تحقیر، تفسیق و حتی تکفیر دیگران است.‌ برا...

انصاف در نقد

انصاف در نقد

قاعدۀ زرین که می گوید: با دیگران به گونه ای معاشرت کن که دوست داری با تو رفتار کنند و قاعده سیمین (نقره ای) که می گوید: آن گونه رفتاری را که با خودت دوست نداری برای دیگران هم دوست نداشته باش ، پیش از آن که در سخنان فیلسوفان اروپا دیده شود در تعالیم ادی...

هیئت خرافه ستیز

هیئت خرافه ستیز

چه نیکوست در این مدتی که مجالس موقتا تعطیل شده و فرصتی فراهم آمده هم مسئولین محترم هیئت ها، هم وعاظ گرامی و هم مداحان بزرگوار گذشته خود را مورد نقادی و بررسی دقیق قرار دهند و به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند تا ان شاء الله با برنامه ریزی جدید و مؤثرتری م...

شب سوم شعبان 1441

شب سوم شعبان 1441

هرگز گمان نمی کردم روزی برسد که مجلس با پیشینه هشتاد ساله را تعطیل کنم و به توسلی تلفنی اکتفا کنم ....