خشونت علیه بانوان؛ تبیینی نو از آیه ۳۴ و ۳۵ سوره نساء (5)
مقایسه آیه 34 و 35 سوره نساء با آیه ۱۲۸ همین سوره
مقایسه آیه 34 و 35 سوره نساء با آیه ۱۲۸ همین سوره
اگر سخنان گذشته من در توضیح جهت اول و دوم و آن چه در این نوشته تکمیلاً عرض می کنم بتواند دو مدعای مذکور در نوشته پیشین را حل کند مشکل قانونی ضرب حل می شود. البته باز مشکل اجرایی باقی است که بعدا بررسی می شود ...
نمی توان فهم عقل و عقلا و فرهنگ های گوناگون را در این امور غیر تعبدی نادیده گرفت ، ممکن است عقلای یک عصر ، ضرب ملایم را تحت عنوان «تذکر » بپذیرند و آن را مشمول عنوان «اهانت» ندانند ولی در زمان دیگر همان ضرب ملایم، همسر آزاری باشد ، در اینجا چون دستور ...
قرآن کریم حقیقت واحدی است که آیات آن در تنافی با یکدیگر نیستند، تفسیر صحیح قرآن ضوابط و شرائطی دارد از آن جمله این که در هر مسئله، خطوط اصلی و کلمات کلیدی و راهگشا را پیدا کنیم و هرگونه فهمی و هرگونه توسیع یا تضییقی را با توجه به آن کلمات اساسی، که هم...
در بحث جواز یا عدم جواز إعمال خشونت علیه بانوان از دیدگاه های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است ، یکی از بخش های مهم این بحث تفسیر دو آیه ۳۴ و ۳۵ سوره مبارکه نساء است. در آیه ۳۴ در موضوع خوف از نشوز زنان ، جواز زدن آن ها توسط مردان مطرح شده است که با...
از مظلومیت های مولا اینکه کارشناسی در برنامه سیما تحلیلی‼️ از حکومت عدل علوی ارائه می دهد که مخاطب معمولی به این نتیجه می رسد که فرقی ماهوی بین حکومت علوی با سائر حکومت ها نیست ‼️‼️ کارشکنی مخالفان، جنگ افروزی معاندان ، سست عنصری یاران و ظلم و فساد ...
به این وسیله از همه هیئت های محترم که در روز شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام فضای دارالمؤمنین همدان را با نام و یاد علی علیه السلام نورانی کردند، صمیمانه تشکر می کنم ....
مراسم احیاء لیلة القدر؛ 21 رمضان 1440؛ حسینیه مکتب زینب همدان
آیت الله محمد عندلیب همدانی، محقق، مؤلف و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، معتقد است که نهج البلاغه در سه بُعد مهجور می باشد که یک بُعد مهجوریت در میان اهل دانش است، در حوزه ها از قدیم شروح و ترجمه هایی بر نهج البلاغه نوشته می شد، کلاس های درس نهج البلاغ...
قال علی [عليه السلام]: بئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ
انتظار از همه عاشقان امیرالمؤمنین علی علیه السلام این است که در بیست و یکم ماه مبارک رمضان امسال که مصادف است با هزار و چهار صدمین سال شهادت مظلومانه «سید الاوصیاء»، مراسم سوگواری را هر چه با شکوه تر برگزار کنند ....
دروغ در هر جا و توسط هر شخصی عقلا و شرعا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ رنگ دین و لعاب آیین زده شود زشتی و حرمت آن قطعا بیشتر خواهد بود ....
بیشتر
زندگی نامه:
استاد محمد عندلیب معروف به عندلیب همدانی در سال 1339 در استان همدان دیده به جهان گشود.
در سال 1354 با توجه به علاقه وافری که به دروس حوزوی داشت، شروع به تحصیل در علوم حوزوی نمود و پس از دو سال تحصیل در همدان عازم قم گشت. از اساتید به نام ایشان می توان به آیات اعظام وحید خراسانی (حفظه)، تبریزی (ره)، فاضل لنکرانی (ره) اشاره کرد .
هم اکنون ایشان علاوه بر مطالعات شخصی و تالیفات، مشغول به تدریس در حوزه علمیه قم می باشد. از جمله آثارایشان می توان به شرح کفایة الاصول، شرح مکاسب، زندگانی مرحوم آخوند همدانی، امام زادگان همدان، ثار الله و میزان تشیع اشاره کرد.